
MEND | Room 208, Bow Business Centre, 153-159 Bow Road, London E3 2SE |  Tel: 020 7871 8430 | www.mend.org.uk 

 
 
 
Ms Philippa Kennedy OBE 
Ombudsman 
The Sun 
1 London Bridge Street  
London SE1 9GF. 
 
 
11 December 2015 
 
Our ref: 09324-15 
 
 
Dear Ms Kennedy, 
 
Thank you for your letter dated 4 December, and for the enclosures which I have read thoroughly. 
 
I would like to respond to a number of points raised in your letter and reassert my contention that the 
article did indeed breach Clause 1 of the Editors’ Code of Practice and the requirement on publishers 
“not to publish inaccurate, misleading or distorted information.” 
 
I would like first of all to state that a number of articles enclosed with your response are not relevant, in 
my view, to this complaint. I am grateful for the opportunity to be apprised of other coverage about 
Islam and Muslims, particularly in relation to Daesh (or IS) but none of this has a bearing on whether 
the paper committed a breach on this occasion. I have therefore, put aside these other articles, and 
will focus my comments on the published articles that have direct bearing on my complaint. 
 
I would also like to add that the inclusion of reports about the former Prime Minister’s speech is not 
entirely relevant either. Mr Blair is entitled to his opinion of course but it is of little consequence for our 
purposes. Not least because you have incorrectly cited from his speech to the Library of Congress in 
Washington DC on 3 December. 
 
In his speech, which can be found on his website (http://www.tonyblairoffice.org/news/entry/the-depth-
of-the-challenge-why-force-alone-will-not-defeat-islamist-extremi/, accessed 11 December 2015) Mr 
Blair said: 
 
“Those who believe in concepts of the Caliphate and the Apocalypse – so much part of DAESH 
propaganda – stretch deep into parts of Muslim societies.” 
 
He did not, as you infer, say that “support for Isis stretched “deep into parts of Muslim societies”.” That 
is the wording in the report published in The Guardian newspaper but these were not the words of the 
former PM. It is important to make a distinction between IS propaganda and “support for Isis” itself. It 
is a point made all the more acute in light of my complaint resting on the grounds of inaccuracy. 
 
His other remark, “A belief in innate hostility between Islam and the West is not the preserve of the 
few”, has also, in my view, been misrepresented. It is the case that a “belief in innate hostility between 
Islam and the West is not the preserve of the few” and one need only look at the burgeoning anti-
Muslim rhetoric among far right and neo-Nazi movements in Britain and Europe today to observe that 
those who hold to such viewpoints are increasing in number. To infer that it is certain Muslims who 
hold such views is a selective interpretation of those remarks to project the problem as one arising 
among sections of Muslims societies alone masking the ugly reality of Islamophobia in the UK and 
Europe. 
 
 

 

http://www.tonyblairoffice.org/news/entry/the-depth-of-the-challenge-why-force-alone-will-not-defeat-islamist-extremi/
http://www.tonyblairoffice.org/news/entry/the-depth-of-the-challenge-why-force-alone-will-not-defeat-islamist-extremi/


MEND | Room 208, Bow Business Centre, 153-159 Bow Road, London E3 2SE |  Tel: 020 7871 8430 | www.mend.org.uk 

Accuracy and the Survation poll 
 

1. You have stated that the “context of the question could not be clearer”. 
 
It is a matter of fact that in polling context is not what matters, it is the wording of the question that is 
paramount. It is the case that the question from which the headline was drawn, “1 in 5 Brit Muslims’ 
sympathy for jihadis” did not include any reference to “jihadis”, to “IS” or to “IS fighters”. Furthermore, 
the question posed asked respondents about sympathy “with” not sympathy “for”.  
 
It is quite possible, indeed evidenced if you read the commentary of one person involved in conducting 
the survey (http://www.vice.com/en_uk/read/i-conducted-the-muslim-poll-the-sun-jihadi-
sympathy?utm_source=vicenewsfb), that the sympathy expressed by respondents “with” young 
Muslims who leave the UK to join fighters in Syria, is of a form that speaks of regret at their 
misguidance. To quote from the aforementioned link: "They're brainwashed, I feel sorry for them." 
 
It is indicative of the difficulty of assuming the detail behind “sympathy”, without digging further to 
understand its meaning better that a superficial treatment of an expressed sympathy is the result. 
 
On the front page you have grossly mis-represented the poll question by making three major errors: 
 

(a) Inferring that the poll data suggested sympathy “for” 
(b) Inferring  that the poll data suggested sympathy for “jihadis” 
(c) In the opening sentence of the accompanying article by Tom Newton Dunn, it states: “Nearly 

one in five British Muslims have some sympathy with those who have fled the UK to fight for IS 
in Syria”.  

 
On page 5, you have further entrenched the error by printing the headline, “Sun poll reveals sympathy 
for Brit IS fighters”. Again, the poll question made no mention of “IS fighters” or “IS in Syria”. 
 
You appear to suggest that news reporting on British Muslims who have travelled to Syria to join IS 
forms a “comprehensible narrative” and that your articles should be viewed within this context. The 
lack of news reporting on the numbers of British Muslims who may have travelled to join the Free 
Syrian Army or other factions is not, in my view, a credible reason to suggest that those polled in the 
survey were necessarily reading into the question an “IS reference”. Nor is it credible to infer from your 
own search of the Factiva database a view that would be held by the Muslims polled. It may well be 
the case that Muslims are more aware of the complexity of the situation in Syria and that the 
“comprehensible narrative” is not as comprehensive as you like to imagine. In any case, the attitudes 
of British Muslims on these matters can be gleaned from qualitative and quantitative data, not from 
searches of online databases which may inform your outlook. 
 
 

2. You have provided details of articles published by Sky News and the Daily Mail which relied on 
survey data, including a question which was framed in exactly the same way as the poll 
conducted by The Sun. 

 
I have looked at these articles and would like to draw your attention to the following detail: 
 

(a) The headline of the Sky News article correctly identified a majority as having no sympathy with 
‘extremists’ – there was no mention in the title of “IS” or a named body of extremists. 

(b) The body of the article refers to “extremist groups” and states: “including Islamic State”, it does 
not make a categorical link to IS, it refers to is as one of many possible groups. 

(c) In another part the article refers to “terrorist groups in Syria”, again, no suggestion of “IS” or 
“jihadis” as named groups. 

(d) The article included details of non-Muslim responses to the same questions and therefore 
attempted to draw a wider comparison with views held by others in society. In contrast, The 
Sun made no effort to compare Muslim responses with non-Muslim responses although, as 
Survation explained and as argued in your defence for retaining the exact wording of the 
question, the same format was used to render results comparable across datasets. I have 



MEND | Room 208, Bow Business Centre, 153-159 Bow Road, London E3 2SE |  Tel: 020 7871 8430 | www.mend.org.uk 

enclosed screenshots of the earlier data and draw your attention to this comment on the 
Survation website: 

 
Interestingly, when we polled the remainder of the British population in March, 4% of non-Muslims 
expressed “a lot of sympathy with young Muslims who leave the UK to join fighters in Syria” and 9% 
expressed “some sympathy”, suggesting that attitudes held by the Muslim and non-Muslim 
populations are not that different. 
 
 

(e) The Mail Online article, again, used a very different headline in its coverage of the Sky News 
poll. Similarly, in its coverage of the same question, it referred to “terror organisations such as 
ISIS”. It did not make a categorical link with “IS” or “jihadis”. In another place in the article, it 
refers to the numbers who showed they had “a lot of sympathy for the likes of Jihadi John”. 
Again, this is not a categorical link and the article takes care not to infer that these were 
identified by respondents in answer to the survey questions. 

(f) In contrast, The Sun referred to “jihadis” and “IS in Syria” on the front page and to “Brit IS 
fighters” on page 5. 

 
 
I reiterate that The Sun’s coverage of the poll was in breach of Clause 1 and is a demonstrable 
example of failure to abide by the requirement to take care “not to publish inaccurate, misleading or 
distorted information”. 
 
 
Full coverage of the poll 
 

1. You state that in its full coverage of the poll the newspaper (a) referenced the March poll 
conducted for Sky News and highlighted the fall in numbers sympathising with young Muslims 
who leave the UK to join fighters in Syria (b) included two positive Muslim voices (c) sought no 
reaction from politicians who might seek to capitalise on the findings. 

 
In relation to the above, I respond as follows: 
 

(a) The mention of the Sky News poll did not, as I have already stated, include statistical data from 
the March survey or indeed include the paragraph which I have copied above and which clearly 
contextualises the polling data by including a control group for broader comparison. Were it 
indeed your intention to highlight the “minority” view, this would have been better done by 
including fuller information from, as you indicate, the Sky News poll which was referenced. 

(b) The two positive Muslim voices are a marvellous contribution though this in no way mitigates 
the greater damage done by the inaccuracy of your reporting and the alarmist front page. 

(c) While no reactions were directly sought from politicians who might capitalise on the results, I 
daresay the front page and headline on page 5 would be enough to do sufficient damage as to 
render the exclusion of a hostile protagonist of no material consequence. 

 
 
Would readers have been misled? 
 
I wonder how you propose to measure whether or not readers were misled beyond making an 
assumption?  
 
I would argue that the sheer volume of complaints that have been raised in relation to the article is 
evidence of its “misleading” readers, and that this is evident and demonstrable. A huge number of 
readers have indeed been misled by the very fact of their complaining about the article having 
explored the poll data more closely and taken exception to the manner in which you have distorted the 
results and their meaning. 
 



MEND | Room 208, Bow Business Centre, 153-159 Bow Road, London E3 2SE |  Tel: 020 7871 8430 | www.mend.org.uk 

It is also, in my view, the case that the image of Mohammed Emwazi, so prominently displayed on the 
front page, will have added to the degree of misapprehension that has resulted from the paper’s 
blatant mis-representation of the polling data. 
 
I reject the suggestion that The Sun’s coverage of the poll falls within the remit of editorial freedom 
and restate my contention that the issue here is about standards of accuracy required of publications 
and your breach of those standards as iterated in the Editors’ Code of Practice. 
 
I welcome the regulator’s examination of this complaint and its mediation toward a resolution. 
 
Yours sincerely, 
 
 
Sufyan Ismail 
CEO. 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 


