
In your email to Rose Wild, you ask three questions.   I have answered them below.  

I note that The Times has accepted that the headline was misleading. Do you 
consider that there has been a breach of Clause 1? 

We do not.  If every published correction or clarification is taken as 
acknowledgement of a breach, it is hard to see what incentive there might be for 
attempting to resolve complaints promptly rather than simply waiting for IPSO to 
adjudicate.  The key word in clause 1 in respect of this complaint is “significant”.   

Newspapers reporting this story have been the target of a coordinated campaign of 
complaints questioning the methodology of the Survation opinion poll, the validity of 
its results and the advisability of reporting it at all.   

The Times, as it was entitled to, reported the poll in an accurate and balanced 
fashion, giving full weight to reservations which had been expressed both about the 
survey itself and about the wisdom of reporting its findings; critical voices of one kind 
or another occupied approximately half the published article, which also pointed out 
that similar recent polls had reached quite different conclusions.     

This meant that those wishing to complain about the Times report could focus only 
on the headline.  They were able to raise two objections to it:  that the survey had not 
distinguished between those who go to fight for Islamic State and those who join 
other factions in Syria; and that respondents had not been asked about attitudes 
towards Isis itself.  

These arguments are not persuasive.    If the complainant has statistics, or even 
reliable  estimates,  for the number of British Muslims fighting in Syria for anyone 
other than Isis, we would be interested to see (and indeed report) them.  In the 
absence of such figures, the consensus would seem to be that the numbers involved 
– whether fighting for the Assad regime or opposing it with non-Isis groups  – are so 
small as to be insignificant.   Media reports over recent years have certainly given 
that impression, with only a handful of cases being reported at all.   In contrast, the 
presence of British Muslims in the ranks of Isis has been very widely covered, with 
estimates of the numbers involved ranging from about 700 to as many as 2000.    

In short, given the relative numbers involved and the relative media attention they 
have received, it seems reasonable to argue, as the Sun did when first reporting the 
poll, that “No one agreeing to the statement ‘I have a lot of sympathy with young 
Muslims who leave the UK to join fighters in Syria” was in any doubt which fighters 
we meant.”   Moreover, in the three questions in the survey immediately  preceding 
the question about sympathy for fighters in Syria, respondents were asked whether 
they agreed that British Muslims had a duty to condemn terrorism carried out in the 
name of Islam; whether British Muslim leaders were doing enough to condemn Isis; 
and whether Isis leaders were exploiting vulnerable young people.    The references 



to Isis were explicit. The context of the subsequent sympathy question, in other 
words, was perfectly clear.    

Nevertheless, we were happy to clarify precisely what question the poll had asked, 
and to accept that, in so far as – and only in so far as – it had not made this clear, 
our headline was misleading.   How significantly misleading it was, and whether 
anyone at all was actually likely to have been misled, is something that readers of 
the clarification could decide for themselves.  (The online headline, free of the space 
constraints of print, was amended anyway to read “One in five British Muslims has 
sympathy for young Muslims who join fighters in Syria”.)  

 

Can you explain any steps taken prior to publication to ensure the accuracy of the 
headline? 

Newspaper headlines, dozens of them every night, are written by sub-editors who 
read the stories and attempt to convey their essential facts in the limited space 
available, ideally in a manner that will make readers want to read.  The results are 
revised by a revise editor, and ultimately approved, or revised again, by the chief 
night editor.  This headline was no different.    

 

Can you confirm the page number on which the correction appeared?   

It appeared in the daily Corrections & Clarifications column on the Letters page, 
which is the established place for such things to appear in The Times. On the day in 
question that was page 36, as the paper was unusually large because of the autumn 
statement and spending review.  The paragraphs below, from the published IPSO 
adjudication in Portes v The Times, set out the case for the established column.   

 

The newspaper said that it had established its Corrections & Clarifications 
column in 2013 on one of the most important and most-read pages of the 
newspaper, the Letters page. It listed a number of benefits of the column: it 
demonstrates the newspaper’s firm commitment to correcting errors; makes 
corrections easy to find in a place which readers will go to; allows readers to 
see what has been corrected from day to day; makes it easy for staff to check 
daily for published corrections and so avoid repeating errors; helps to ensure 
that corrections, once agreed, will appear in the newspaper in the approved 
form; and is accompanied daily by the newspaper’s complaints policy and 
procedures. For these reasons, this position gave corrections more 
prominence than they might otherwise have on a page further forward in the 
newspaper, the exact position of which could be variable depending on each 
day’s layout. 



-- 

 The newspaper rejected any assertion that the column’s positioning 
suggested that it was “hiding away” its corrections. It said that the Letters 
page has long been one of the best-read in the newspaper and that page, 
along with the Comment section, is the heart of the newspaper and sets it 
apart from its rivals. Historically, a letter to the editor was the primary way of 
complaining to a newspaper, and the newspaper observed that many 
requests for corrections and clarifications still arrive in this format today; there 
is an intrinsic link between corrections and letters. This link is recognised by a 
number of publications that choose to publish their corrections in this location.  

-- 

The Committee recognised the value of publishing the correction in the 
newspaper’s established column; choosing to place some corrections in 
another part of the newspaper could undermine the advantages of having a 
consistent position for corrections. 


