IPSO.

independent
press standards
organisation

Our reference: 09324-15 (The Sun)
09296-15 The Times

17 February 2016

As you are aware, the Complaints Committee of the Independent Press
Standards Organisation considered your complaints against The Sun and The

Times at its meeting on 27 January. Copies of the decisions are enclosed.

Having upheld your complaints, the Committee has made a requirement for
The Sun to take remedial action. This is set out in paragraphs 24-26 of this

decision.

Should you have any comments about the remedial action required, or in
relation to any disputed points of fact in either decision, please contact me as
soon as possible - and by 24 February at the latest. The newspaper has also

been provided with the opportunity to comment.

In addition, you are entitled to request that the decisions be reviewed should
you believe that the process by which the Complaints Committee’s decisions
were made was substantially flawed. Should you wish to request a review, that
request must be made in writing, explaining the grounds on which you believe
the decision should be reviewed, within 14 days of the date of this letter. The
Committee’s decisions — both the outcomes and the terms of its rulings —
remain confidential until they are published by IPSO, and we ask that you do

not disclose it to others.

Gate House, 1 Farringdon Street, London, EC4M 7LG
0300 123 2220 inquiries@ipso.co.uk www.ipso.co.uk

The Independent Press Standards Organisation C.1.C. is @ Community Interest Company

limited by guarantee and registered in England and Wales with registered number 02538909



IPSO.

independent
press standards
organisation

At the conclusion of the 14-day period — or following the resolution of any

concerns raised during the comment and review stages — we will contact the

newspaper to notify it that it should proceed with the remedial action required.

The decisions will also be published on IPSO’s website.

Please do not hesitate to contact me should you have any questions.
With best wishes,

Yours sincerely

Bianca Strohmann

Decision of the Complaints Committee
09324-15 Mend v The Sun

Summary of complaint

1.

Muslim Engagement and Development (MEND) complained to the
Independent Press Standards Organisation that The Sun breached
Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article
headlined “1in 5 Brit Muslims’ sympathy for jihadis”, published in print

and online on 23 November 2015.

IPSO had received a large number of complaints about the coverage.
The Committee formally investigated the complaint from MEND, which

had been made under Clause 1 (Accuracy)

The article, which appeared on the front page, reported the results of a
poll commissioned by the newspaper. It reported that “nearly one in
five British Muslims has some sympathy with those who had fled the UK
to fight for IS in Syria”. It noted that the survey showed that “a clear

Gate House, 1 Farringdon Street, London, EC4M 7LG
0300 123 2220 inquiries@ipso.co.uk www.ipso.co.uk

The Independent Press Standards Organisation C.1.C. is @ Community Interest Company

limited by guarantee and registered in England and Wales with registered number 02538909



IPSO

independent
press standards
e organisation

majority of the 2.7 million Brits who follow Islam are moderate”. The
article was illustrated on the front page with a photograph of
Mohammed Emwazi, captioned “Support...Brit Jihadi John who went to

Syria”.

The coverage continued on pages 4 and 5 of the newspaper and
included an article by a columnist for the newspaper, describing her
reaction to what she presented as the fact of respondents’ support for
IS. She expressed her “shock, horror, bewilderment, anger and
disbelief...Surely this can't be true? There cannot possibly be so many
Muslims harbouring sympathy for such a murderous twisted ideology?
... a whopping one in five saying they've some, or a lot of sympathy for

IS doesn't make any sense to me”.

The coverage inside the newspaper also included a report by
newspaper's political editor summarising reactions to the poll, with the
sub-headline “Shocked Muslim leaders slam backing for jihadis”,
reporting that Islamic leaders had criticised any British Muslims who
"have sympathy with those who join IS”. The article noted that these
leaders had spoken out after being informed that the newspaper’s poll
showed that 19% of UK Muslims have “some sympathy with those like
Jihadi John". It then noted that the new poll showed that levels of
sympathy had fallen in comparison to a previous poll carried out by
another organisation. It reported that “if the poll reflected views across

the country it would mean 500,000 have some support for jihadis”.

These inside pages also quoted the question about “sympathy”, with a
bar chart showing the response: when asked “which of the following

statements is closest to your view”, 5% of those surveyed had a lot of

Gate House, 1 Farringdon Street, London, EC4M 7LG
0300 123 2220 inquiries@ipso.co.uk www.ipso.co.uk

The Independent Press Standards Organisation C.1.C. is @ Community Interest Company

limited by guarantee and registered in England and Wales with registered number 02538909



IPSO

independent
press standards
e organisation

sympathy, 14% some sympathy and 71% no sympathy with “young
Muslims who leave the UK to join fighters in Syria”. Other questions

i

related to the importance of respondents’ “Muslim or British identity”,
the extent to which Islamic leaders in the UK had condemned IS,
whether it is the responsibility of Muslims to condemn terrorist attacks
carried out in the name of Islam, the possibility of the UK bombing of IS
in Iraq. Asked about the “single biggest root cause of IS terrorist
attacks”, 25% of those surveyed considered that “IS leaders who exploit

vulnerable young people” were the biggest root cause of attacks.

The online article was substantially the same as the print version. It
appeared on a page with the piece by the newspaper’s political editor,
and was illustrated with a photograph of Mohammed Emwazi, known
as "Jihadi John”, and a graphic including some of the questions asked in

the survey, among them the question relating to sympathy.

IPSO received a large number of complaints about the article, largely
under Clause 1 (Accuracy). A number of complainants raised concerns
that the article breached Clause 12 (Discrimination). In accordance with
its procedures when it receives a large number of similar complaints

requiring investigation, IPSO selected a lead complainant.

The complainant said that the newspaper’s presentation of the poll was
misleading. The question about sympathy had referenced those “who
leave the UK to join fighters in Syria”; the possible answers did not
mention IS. Those who responded to the question might not have
intended for their answers to be understood as relating to those joining
IS; @ number of British Muslims had left the UK to fight against IS, or

alongside anti-Assad forces or various Sunni groups. The newspaper

Gate House, 1 Farringdon Street, London, EC4M 7LG
0300 123 2220 inquiries@ipso.co.uk www.ipso.co.uk

The Independent Press Standards Organisation C.1.C. is @ Community Interest Company

limited by guarantee and registered in England and Wales with registered number 02538909



IPSO

independent
press standards
e organisation

10.

1.

12.

had therefore distorted the poll results by presenting them as

demonstrating “sympathy for jihadis”.

The complainant also said that the relevant respondents to the poll had
agreed that they had sympathy “with” those leaving the UK, not
sympathy “for” them. He said that to express sympathy with those
leaving the UK to fight in Syria could indicate that those surveyed
empathised with the weakness of mind of the individuals fighting, and
regretted their misguidance; it was misleading to present this as

suggesting sympathy with the ideals of IS.

The complainant noted that earlier polls, commissioned by other
organisations, had also polled non-Muslims and had found that the
level of sympathy for those leaving the UK to fight in Syria were similar
among the two groups. He considered it misleading for the article to
compare the recent survey with earlier ones without publishing results
from non-Muslim groups. The complainant said that the selection and
presentation of the material was designed to inflame anti-Muslim

sentiment.

The newspaper denied breaching the Code. It acknowledged that the
matter under complaint was an emotive issue, but emphasised that it
had not tried to sensationalise the information which it had obtained, or
to cause distress to complainants. It had chosen to publish a story
relating to what it considered to be a pressing contemporary issue. The
coverage included the questions in full, along with comment from two

positive Muslim voices.

Gate House, 1 Farringdon Street, London, EC4M 7LG
0300 123 2220 inquiries@ipso.co.uk www.ipso.co.uk

The Independent Press Standards Organisation C.1.C. is @ Community Interest Company

limited by guarantee and registered in England and Wales with registered number 02538909



IPSO

independent
press standards
e organisation

13.

14.

15.

The newspaper did not accept that the meaning of “those who leave
the UK to join fighters in Syria” was ambiguous. It said that this question
had been asked as part of a longer telephone survey, which had taken
the form of a discussion, and that a number of previous questions,
including the directly preceding one "thinking about the root cause of
ISIS terrorist attacks, what do you think is the root cause”, had made
explicit reference to IS. It did not consider that those surveyed would

have been in doubt about the question’s meaning.

In addition, the newspaper argued that the question would be
understood by respondents as referring to IS because, as a factual
matter, the overwhelming majority of those who leave the UK to join
fighters are joining IS. It provided an article from the New York Times,
which reported the Director of the International Centre of the Study of
Radicalisation as saying that 80 percent of British fighters in Syria had
joined IS, 20 per cent had joined the Nusra Front, “al Qaeda’s Syrian
branch”, and that “very, very few are joining other groups”. It also said
that the media narrative around “young Muslims who leave the UK to
join fighters in Syria” had focused on those joining IS; in the past year it
could find only one news story relating to a British Muslim joining
Kurdish separatist group the PKK, which operates in some parts of Syria,
and none joining the Free Syrian Army. The headline had referred to
“jihadis”, which the newspaper noted was commonly accepted to mean
those pursuing their religious beliefs via a violent struggle. It did not
consider this to be an inaccurate description of young Muslims fighting

in Syria in a conflict inspired by religion.

The questions had been written by the polling company, and had been

designed to mirror questions asked in similar polls, to provide a

Gate House, 1 Farringdon Street, London, EC4M 7LG
0300 123 2220 inquiries@ipso.co.uk www.ipso.co.uk

The Independent Press Standards Organisation C.1.C. is @ Community Interest Company

limited by guarantee and registered in England and Wales with registered number 02538909



IPSO

independent
press standards
e organisation

16.

comparison with the earlier polls. The question about sympathy had
used the same wording as earlier polls, and the newspaper said that the
CEO of the polling company had confirmed to it on the day of
publication that the question was intended to refer to IS. The two
previous questions, making direct reference to IS, had been suggested
by the newspaper but worded by the polling company. The newspaper
did not consider that the omission of polling data from non-Muslims
rendered the article misleading. The poll had been conducted by a
company registered with the British Polling Council. It was intended to
stand alone and could be interpreted independently of previous polls or

other data sets.

The newspaper said that the sentiment of “sympathy” in the sense of
regret or sorrow was still sympathy. It considered that sympathy with
those who had elected to join an organisation such as IS was improper,

regardless of the motivation.

Relevant Code provisions

17.

Clause 1 (Accuracy)

()The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or
distorted information, including pictures.

(DA significant inaccuracy, misleading statement or distortion once
recognised must be corrected, promptly and with due prominence, and
— where appropriate — an apology published.

(iii)The Press, whilst free to be partisan, must distinguish clearly between

comment, conjecture and fact.

Clause 12 (Discrimination)

Gate House, 1 Farringdon Street, London, EC4M 7LG
0300 123 2220 inquiries@ipso.co.uk www.ipso.co.uk

The Independent Press Standards Organisation C.1.C. is @ Community Interest Company

limited by guarantee and registered in England and Wales with registered number 02538909



independent

L ]
I S O press standards
e organisation

()The Press must avoid prejudicial or pejorative reference to an
individual's race, colour, religion, gender, sexual orientation or to any

physical or mental iliness or disability.

Findings of the Committee

18.

19.

20.

The essential question was whether the newspaper had taken sufficient
care in reporting the findings of the poll. This required the newspaper
to form a judgement on what those polled would have understood
from the question, and to present a justifiable interpretation of the poll

results.

There will be those who firmly believe that conducting and reporting a
poll of this nature was in itself distasteful or socially harmful; such
concerns do not constitute a possible breach of the Code. The
newspaper was entitled to commission the poll, and it had used a
reputable polling company to do so. The coverage had included the full
text of the poll question, along with extensive commentary putting the
findings into context, including comment from Muslim leaders,
distancing themselves from extremism, and emphasising that the

ideology of IS was condemned by the vast majority of British Muslims.

In assessing the accuracy of the newspaper’s interpretation of the poll
results, the Committee considered the entirety of the coverage. The
newspaper had provided various interpretations of the poll result. These
conflated important distinctions between those travelling to Syria and
those already fighting in Syria; between “sympathy” for these individuals
and “support” for their actions; and between individuals attracted by the
ideology of IS, and the ideology of IS itself. The poll results had been

reported by the newspaper as demonstrating that those surveyed

Gate House, 1 Farringdon Street, London, EC4M 7LG
0300 123 2220 inquiries@ipso.co.uk www.ipso.co.uk

The Independent Press Standards Organisation C.1.C. is @ Community Interest Company

limited by guarantee and registered in England and Wales with registered number 02538909



IPSO

independent
press standards
e organisation

21.

22.

showed “some sympathy with those like Jihadi John”; the newspaper’s
columnist states as fact that there was “support” for IS, and sympathy
with a “murderous, twisted ideology”; the political editor had made
reference to “support” for jihadis; and the picture caption of the front
page referred to “support” for “Jihadi John”, emphasising the factual
implication that sympathy for known terrorists and support for the
ideology of IS are synonymous with sympathy for those who have left

the UK to join fighters in Syria.

While the newspaper was entitled to interpret the poll’s findings, taken
in its entirety, the coverage presented as a fact that the poll showed
that 1in 5 British Muslims had sympathy for those who left to join ISIS
and for ISIS itself. In fact, neither the question nor the answers which
referred to “sympathy” made reference to IS. The newspaper had failed
to take appropriate care in its presentation of the poll results, and as a

result the coverage was significantly misleading, in breach of Clause 1.

The Committee did not consider any complaints raised under the terms
of Clause 12 (Discrimination), as these complaints did not raise a
potential breach of the Code against any particular individual. In light of
the large number of complaints raising concerns under this Clause,
however, the Committee took this opportunity to note publicly that
Clause 12 prevents pejorative or prejudicial reference to an individual's
race or religion. The article under complaint did not include pejorative
or prejudicial reference to any individual. The terms of Clause 12 were

therefore not engaged.

Conclusions

23.

The complaint was upheld.

Gate House, 1 Farringdon Street, London, EC4M 7LG
0300 123 2220 inquiries@ipso.co.uk www.ipso.co.uk

The Independent Press Standards Organisation C.1.C. is @ Community Interest Company

limited by guarantee and registered in England and Wales with registered number 02538909



IPSO

independent
press standards
e organisation

Remedial action required

24. Having upheld the complaint, the Committee considered the remedial

25.

26.

action that should be required. In circumstances where the cumulative
effect of the coverage had been a misleading factual presentation of
the survey results, the appropriate remedy was the publication of an
upheld adjudication. The Committee gave careful consideration to
requiring a reference to this to be published on the front page, but
decided that the adjudication should appear on page 4 or 5, or further
forward. The newspaper had taken steps to inform readers about the
nature of the poll and the questions asked. Furthermore, the breach of
the Code had been established by the Committee based on the
cumulative effect of the coverage, the majority of which appeared on

paged 4 and 5.

The headline of the adjudication must make clear that IPSO has upheld
the complaint, and refer to its subject matter; it must be agreed in
advance. It should also be published on the newspaper’s website, with a
link to the full adjudication appearing on the homepage for 24 hours; it
should then be archived online in the usual way. Should the newspaper
intend to continue to publish the article online, without amendment, in
light of this decision it should publish the adjudication in full, beneath
the headline.

The terms of the adjudication to be published are as follows:

Following an article published in The Sun on 23 November 2075
headlined “1 in 5 Brit Muslims’ sympathy for jihadis’, Mushm
Engagement and Development (Mend) complained to the Independent

Press Standards Organisation that The Sun had published inaccurate

Gate House, 1 Farringdon Street, London, EC4M 7LG
0300 123 2220 inquiries@ipso.co.uk www.ipso.co.uk

The Independent Press Standards Organisation C.1.C. is @ Community Interest Company

limited by guarantee and registered in England and Wales with registered number 02538909



IPSO

independent
press standards
e organisation

information in breach of Clause 1 (Accuracy) of the Editors’” Code of
Practice. IPSO upheld the complaint and has required The Sun to

publish this decision as a remedly to the breach.

The article reported the results of a poll commissioned by the
newspaper. It reported that "nearly one in five British Muslims [had]
some sympathy with those who had fled the UK to fight for IS in Syria”
and was illustrated on the front page with a photograph of Mohammed

Emwazi, captioned “Support...Brit Jihadi John who went to Syria’.

The coverage continued on pages 4 and 5 of the newspaper and
included an article by a columnist for the newspaper, describing her
reaction to what she presented as the fact of support for IS, and an
article by the newspaper’s political editor, which noted that 19% of UK
Muslims have “some sympathy with those like Jihadi John".

The complainant said that the presentation of the poll was misleading,
those surveyed had not been asked about the ideals of IS, and to
express sympathy with those leaving the UK to fight in Syria could
indlicate that those surveyed empathised with the weakness of mind of

the individuals fighting, and regretted their misquidance

The newspaper did not accept that the meaning of “those who leave
the UK to join fighters in Syria” was ambiguous. It said that previous
questions in the telephone survey had made explicit reference to 1S,
and the overwhelming majority of those who leave the UK to join
fighters in Syria are joining IS. It said that the sentiment of “sympathy” in
the sense of regret or sorrow was still sympathy. The newspaper

emphasised that its coverage of the poll went beyond the front page

Gate House, 1 Farringdon Street, London, EC4M 7LG
0300 123 2220 inquiries@ipso.co.uk www.ipso.co.uk

The Independent Press Standards Organisation C.1.C. is @ Community Interest Company

limited by guarantee and registered in England and Wales with registered number 02538909



independent

L ]
I S O press standards
e organisation

story. It had included the questions in ful| along with comment from

two positive Muslim voices.

In assessing the accuracy of the newspaper’s interpretation of the poll
results, the Committee considered the entirety of the coverage. The
newspaper had provided various interpretations of the poll result. These
didn't make sufficiently clear that there were important distinctions
between those travelling to Syria and those already fighting in Syria;
between ‘sympathy” for these individuals and ‘support” for their
actions; and between individuals attracted by the ideology of IS, and
the ideology of IS itself.

Taken in its entirety, the coverage presented as a fact that the poll
showed that 1 in 5 British Muslims had sympathy for those who left to
join ISIS and for ISIS itself. In fact neither the question nor the answers
which referred to “sympathy” made reference to IS. The newspaper had
failed to take appropriate care in its presentation of the poll results, and
as a result the coverage was significantly misleading, in breach of

Clause 1.

Decision of the Complaints Committee
09296-15 Mend v The Times
Summary of complaint

1. Muslim Engagement and Development (MEND) complained to the
Independent Press Standards Organisation that The Times breached
Clause 1 (Accuracy) of the Editors’ Code of Practice in an article
headlined "One in five British Muslims has sympathy for Isis”, published

in print and online on 24 November 2015.

Gate House, 1 Farringdon Street, London, EC4M 7LG
0300 123 2220 inquiries@ipso.co.uk www.ipso.co.uk

The Independent Press Standards Organisation C.1.C. is @ Community Interest Company
limited by guarantee and registered in England and Wales with registered number 02538909



IPSO

independent
press standards
e organisation

The article reported that, according to an opinion poll conducted by
The Sun newspaper, one in five Muslims “has sympathy for fighters who
choose to leave Britain to wage war in Syria”. It included comments
from a number of prominent Muslim individuals, criticising the so-called
Islamic State (IS). It also noted that some had questioned the reliability
of the poll, with critics saying that it did not distinguish between “those
who have gone out to fight for Islamic State and the multitude of other
factions, including the Shia militants and Kurds fighting in Syria”. The

article included an image of the poll question, taken from The Sun.

The article was also published in the same form online, without the

image of the poll question.

The complainant said that the headline was inaccurate: the survey
question reported had not made explicit reference to IS, and those
surveyed could have believed it to refer to individuals fighting in Syria
for other groups. The article had later referred to this point. It was
inaccurate to report that 1in 5 British Muslims had sympathy for the
ideals of IS.

The newspaper did not accept a breach of the Code. It noted that the
presence of British Muslims among IS fighters had been widely
reported, with the estimated number ranging from 700 to 2000. In
contrast, only a handful of cases in which British Muslims had joined
other groups had been reported. The newspaper did not consider,
therefore, that survey respondents would have been in any doubt as to
which fighters the question referred to. Furthermore, the questions
preceding that reported had made explicit reference to IS. The context

of the question was therefore clear.

Gate House, 1 Farringdon Street, London, EC4M 7LG
0300 123 2220 inquiries@ipso.co.uk www.ipso.co.uk

The Independent Press Standards Organisation C.1.C. is @ Community Interest Company

limited by guarantee and registered in England and Wales with registered number 02538909



IPSO

independent
press standards
e organisation

6. The newspaper noted that the question of whether there was a

meaningful distinction between sympathy for those who fight for IS and
sympathy for the ideals of IS was a matter of opinion. To clarify its
headline, and following earlier complaints, it published the following
clarification on 26 November, in its corrections and clarifications column

on its letters page, on page 36:

We reported the findings of a Survation poll of 1000 British Muslims
(News 24 Nov). Asked "How do you feel about young Muslhims who
leave the UK to join fighters in Syria?’, 14% of respondents expressed
some sympathy” and 5 per cent “a lot of sympathy”. The survey did not
distinguish between those who go to fight for Islamic State and those
who join other factions in Syria, and it did not ask about attitudes
towards Isis itself. Our headline, “One in five British Muslims has
sympathy for Isis,” was misleading in failing to reflect this.

This was also added to the online article, and the online headline was
amended to "One in five British Muslims has sympathy for young
Muslims who join fighters in Syria”.

The complainant did not consider that the correction had been

published promptly, or with sufficient prominence.

Relevant Code provisions
8. Clause 1 (Accuracy)

()The Press must take care not to publish inaccurate, misleading or
distorted information, including pictures.
(iDA significant inaccuracy, misleading statement or distortion once

recognised must be corrected, promptly and with due prominence.

Findings of the Committee

Gate House, 1 Farringdon Street, London, EC4M 7LG
0300 123 2220 inquiries@ipso.co.uk www.ipso.co.uk

The Independent Press Standards Organisation C.1.C. is @ Community Interest Company

limited by guarantee and registered in England and Wales with registered number 02538909



IPSO

independent
press standards
e organisation

9.

10.

1.

Respondents had been asked about their levels of sympathy for
individuals “who leave Britain to join fighters in Syria”. They had not
been asked about sympathy for IS itself, or its ideology. It was therefore
misleading for the headline to present the survey findings as showing
sympathy for IS. This distinction between sympathy for individuals and
for the ideology of IS was significant: sympathy for the ideology would
not allow for the sort of reasonable alternative explanation which might
be given by someone who had expressed sympathy with the individuals
involved. The headline misrepresentation of the survey findings
represented a failure to take care over the accuracy of the article in
breach of Clause 1 (i), and a correction was required to avoid a breach

of 1(ii).

Following complaints, the newspaper had promptly published a
clarification, in print and online, and had amended the online headline.
The print clarification had appeared in the newspaper's regular
Corrections and Clarifications column, two days after the original article
had been published. The Committee recognised the importance of such
columns, which provide a consistent position for corrections. The article
under complaint had appeared on page 11, and the publication of a
clarification in the regular column was sufficiently prominent. The
Committee considered that the action taken by the newspaper was
sufficient to meet the terms of 1 (ii). There was no further breach of the

Code on this point.

The text of the article had made clear that the question had referred to
“fighters who choose to leave Britain to wage war in Syria”. It had not
failed to distinguish between individuals and ideals, and the text of the

article did not raise a further breach of the Code.

Gate House, 1 Farringdon Street, London, EC4M 7LG
0300 123 2220 inquiries@ipso.co.uk www.ipso.co.uk

The Independent Press Standards Organisation C.1.C. is @ Community Interest Company

limited by guarantee and registered in England and Wales with registered number 02538909



independent

L ]
I S O press standards
e organisation

Conclusions

12. The complaint was upheld.

Remedial action required
13. The newspaper had promptly published a sufficiently prominent
clarification, which corrected the inaccurate impression given by the
headline, and had amended the online article and appended a

clarification to it. No further action was required.

Gate House, 1 Farringdon Street, London, EC4M 7LG
0300 123 2220 inquiries@ipso.co.uk www.ipso.co.uk

The Independent Press Standards Organisation C.1.C. is a Community Interest Company
limited by guarantee and registered in England and Wales with registered number 02538909



